CATALÀ / CASTELLANO
SOBRE MI:

“Moltes persones es pregunten com he arribat a organitzar aquest projecte per al món de la educació....
La passió del yoga la he tingut sempre, però fins al 2007 va ser una activitat secundària (molt necessària) però jo feia altres coses. Jo he estat durant molts anys vinculada a departaments internacionals i durant una temporada de la meva vida vaig viatjar moltíssim entre països europeus, àrabs i africans.
Viatjava sola per qüestions laborals...i els meus passejos pels carrers d’aquests països em van portar a profundes reflexions existencials del que podia aportar i oferir a aquesta societat.
Les diferències socials, econòmiques, culturals, religioses no em van deixar indiferent i sempre trobava la mirada i el somriure dels nens com a nexe d’unió de tota aquesta diversitat. Moltes vegades em va venir a la ment, quin present estem deixant als nostres nens del futur. Vaig pensar que el nexe d’unió havia de ser l’àmbit educatiu per instaurar nous hàbits de consciència i poder ajudar a construir un sistema més just i responsable amb la felicitat dels individus i del planeta.
Vet aquí, que vaig començar el projecte intentant portar el yoga a la educació. El yoga m’havia ajudat molt com a persona i vaig pensar que proposava uns valors i una ètica ideal per a les escoles. Però, ja saben els que em coneixen que sóc molt inquieta i apassionada i vaig pensar que podia afegir altres tècniques que eren igual de vàlides i que també servirien als meus propòsits. Així van arribar la kinesiologia educativa, la pedagogia sistèmica, la BRMT amb els reflexes primitius i moviments rítmics, el mindfulness, intel·ligències múltiples, Montessori...
La kinesiologia educativa em va agradar tant, que fins i tot m’he fet instructora....qui ho anava a dir fa uns anys!
Aprofito per agrair a aquestes tècniques i a totes les persones que estan treballant “entre bambalines” per una nova educació la seva confiança i col·laboració des de l’inici del projecte.


PEDAGOGIA SISTÈMICA


PRESENTACIÓ


L'aplicació de les aportacions de Bert Hellinger al marc educatiu, obre la porta a un nou paradigma pedagògic que possibilita als docents mirar la realitat educativa com un tot, vinculat als sistemes familiars, socials, culturals i històrics, i com això influeix, repercuteix, i està a la base dels processos d'ensenyament - aprenentatge. Tot això ens posa en contacte amb el que ens agrada denominar “la trama amorosa per educar”.

Avui conviuen a l'escola múltiples contextos familiars i culturals que generen una gran riquesa, i també una gran complexitat. Per això, els docents necessitem eines i estratègies eficaces per incloure, ordenar i gestionar tanta informació, i així poder realitzar amb coherència la nostra tasca educativa.

Aquesta mirada a l'educació, respon a una necessitat creixent de mirar alguns aspectes que havien estat exclosos, camps d'informació transgeneracional i emocional, que ens ofereixen comprensions profundes i útils per acompanyar a les noves generacions cap a la vida, i permet als professionals ubicar-se per fer la seva tasca, des de la fortalesa de la seva funció, i des del benestar.

Altres referents que han donat motiu a l'aparició de la Pedagogia Sistèmica són: la teoria de la comunicació, teoria de sistemes, teoria de la complexitat, teoria quàntica, teoria constructivista, així com els grans corrents de la pedagogia que l’han precedit, i de la psicoteràpia psicoanalítica, humanista i familiar.

Angélica Olvera, Alfonso Malpica, i la institució educativa CUDEC de Mèxic, van conèixer l’any 1999 el treball de Bert Hellinger, i van començar una experiència pedagògica pionera, que van denominar Pedagogia Sistèmica CUDEC. Des d’aleshores s’ha desenvolupat una metodologia que impartim com a formació de Pedagogia Sistèmica, amb les aportacions realitzades a Catalunya, que és un dels llocs del món on la Pedagogia Sistèmica està tenint un acolliment i desenvolupament més gran, implementant-se en molts centres educatius, tant públics com privats.


Dirigida a

Educadors i educadores, mestres, professors i professionals de l'educació en general, equips directius de centres i institucions educatives, orientadors, terapeutes i psicòlegs, treballadors de l’àmbit socio-sanitari… En definitiva, a tots aquells que es dediquen a professions d'ajuda, als que treballen amb nens, joves i famílies, als pares de família actuals o futurs, i a qualsevol persona a la que aquesta formació li pugui ajudar en el seu procés de millora professional i de creixement personal.


Objectiu general

L'objectiu general d’aquesta formació és preparar professionals de l'educació capaços de dissenyar, desenvolupar, i generar camps d'aprenentatge mirant a la vida, que promoguin el vincle sistèmic en tots els àmbits del marc educatiu, i mostrin solucions tant als problemes de conducta com d´aprenentatge. Aquest primer curs es per donar el fonaments d´aquest enfocament, i la formulació d’aquest objectiu general per l’educació és traslladable a d’altres àmbits professionals. Es pot fer un segon curs en el que es desenvolupen eines i estratègies d’aplicació pràctica, a banda d’ampliar, i d’aprofundir, els continguts del primer any.


Titulació

La formació consta de:

  1. Curs d'introducció a la Pedagogia Sistèmica, de 150h. Obligatori per accedir al curs d'aprofundiment.
  2. Curs d'aprofundiment a la Pedagogia Sistèmica, d'un total de 300h. (*)

Ambdues formacions són avalades per la Universidad UDEC de México (Universidad Emilio Cárdenas), que les reconeixen com a Diploma de Pedagogia Sistèmica el primer any, i com a Máster de Pedagogia Sistèmica, si es fan els dos anys; i que són reconegudes per CONNEXIONS -Projectes de Formació Sistèmica- (Mercè Traveset i Carles Parellada), i per EN COS I ÀNIMA (Katia Panadés)

Organitzen

La formació que us presentem a Tarragona és una proposta que organitza:

  • - “CONNEXIONS” –Projectes de Formació Sistèmica- i que dirigeixen Merce Traveset i Carles Parellada.
  • - “EN COS I ÀNIMA” de Vila-seca, centre especialitzat en l’assessorament de famílies i la difusió de projectes educatius, dirigit per Katia Panadés.

Dirigeixen i coordinen

Dirigeixen aquesta formació Mercè Traveset i Carles Parellada, responsables dels Projectes de Formació Sistèmica CONNEXIONS, i pioners a Catalunya en introduir i desenvolupar la PS. Aquesta formació està avalada pel CUDEC de Mèxic.
La coordinació la duran a terme Cris Gamo i Mercè Pena, que formen part del Grup de Pedagogia Sistèmica de Tarragona


AVÍS.

A partir d’octubre 2013 la formació de pedagogia sistèmica passa a formar part del ventall formatiu de la Universitat Rovira i Virgili. Més informació:

http://wwwa.fundacio.urv.cat/webs/pedagogia-sistemica.html